Vorige

Terug naar boven

Main content

FC Touch in Marketing Tribune

FC TOUCH

Succesvolle digitale communicatie begint net als print met een goede strategie: het vaststellen van je doel, de manier waarop je dat wilt bereiken en welke middelen je daarvoor gaat inzetten. Bij FC Touch weten ze daar alles van: ze bieden hun klanten, waaronder AJAX, ABN AMRO, Roompot Vakanties en Arcadis, een totaalpakket met advies, techniek en design voor digitale communicatieoplossingen in de breedste zin van het woord. ‘Er wordt steeds minder van papier gelezen’, zegt Noelle van Eijk, CCO van FC Touch. ‘Voor merken is het dus zaak om in deze tijd van “ontbladering” de doelgroep te blijven bereiken; digitaal is hiervoor de oplossing. Ik vind het opvallend dat grote bedrijven hierin al veel verder zijn dan bijvoorbeeld uitgevers van tijdschriften en huis’-aan-huispublicaties. Vaak zijn de belangrijkste redenen van het achterblijven op het gebied van online strategieën, online marketing offensieven en de kennis van de mogelijkheden in het digitale landschap. Bedrijven en consumenten zijn online vrijwel voortdurend bereikbaar en daar kan veel meer gebruik van worden gemaakt dan gebeurt. Bovendien geef je de ontvanger met digitale communicatie de mogelijkheid om direct door te klikken naar informatie die voor hem van toepassing is. Dit is bijvoorbeeld handig bij jaarverslagen, die je digitaal ook nog eens veel spannender kunt vormgeven dan op papier. Nu is het vaak nog een stapel papier waar weinig tot niets mee wordt gedaan omdat er geen doorkomen aan is. En niet in de laatste plaats: de overstap van offline naar online communiceren heeft ook een groot positief effect op het milieu. Denk daarbij aan vermindering van CO2-uitstoot omdat we besparen op papiervervaardiging, drukken en transport.’

Landurige partnerschappen
Met papier zend je een boodschap uit, zonder te weten of die aankomt. Bovendien is er met publicaties op papier geen interactie mogelijk. Met digitale uitgaven daarentegen is het zenden van de boodschap de eerste stap in een interactief proces. Noëlle van Eijk: ‘Je bereik wordt enorm vergroot en de ontvanger kan de informatie die jij biedt snel en eenvoudig delen met anderen. En dat zijn nog maar een paar pluspunten. De volgende stap is het toepassen van verdienmodellen via bijvoorbeeld webshops in een redactioneel umfeld, affiliate marketing en commercials, en interactieve advertenties.’ Ze benadrukt daarbij wel dat de overstap van print naar online weloverwogen dient te worden genomen: ‘Als je kiest voor een online strategie, moet je die onderbouwen. Veel bedrijven willen de overstap wel maken, maar weten niet goed hoe. Bij FC Touch zijn we daarin gespecialiseerd, en onze professionals bieden graag een helpende hand. Zo adviseren we organisaties hoe zij hun content kunnen afstemmen op de devices die worden gebruikt door hun doelgroep. Je hoeft namelijk niet meteen op álle devices actief te zijn of onmiddellijk een CMS te ontwikkelen; het is echt een proces waarin elke stap doordacht moet worden gezet. Wij streven dan ook naar langdurige partnerschappen met onze klanten.’

Op inhoud en vorm meedenken
Partnerschappen heeft FC Touch ook met een twintigtal resellers zoals digitale mediabureaus; zij nemen een licentie af van de door FC Touch ontwikkelde software. Noelle van Eijk: ‘Op deze manier zetten we onze producten nog breder in de markt, en uiteraard zorgen we er door trainingen op maat voor dat licentiehouders hetzelfde hoge kwaliteitsniveau bieden als wij zelf. Deze trainingen zijn direct effectief en toepasbaar omdat we de cursisten laten werken met cases die bij hun opdrachtgevers actueel zijn. Na afloop ontvangen deelnemers een certificaat waarmee wij bevestigen dat zij gekwalificeerd zijn om met onze producten te werken. Maar onze specialisten kunnen uiteraard ook rechtstreeks worden ingeschakeld voor alles wat met digitaal communiceren te maken heeft. Wat FC Touch bijzonder maakt, is dat wij zowel technisch specialisten als designers in huis hebben. We leveren maatwerk voor al onze klanten en denken inhoudelijk én in vorm mee over hun behoeften en doelstellingen. Onze betrokkenheid is groot: de art director bijvoorbeeld zit niet de hele dag voor een computerscherm maar gaat naar de klanten toe. Want met name tijdens persoonlijke contacten wordt veel duidelijk dat van belang is om een project te laten slagen: wie is de klant, wat drijft hem en wat wil hij bereiken. Daadwerkelijk betrokken zijn en meedenken met een schat aan kennis en ervaring leidt soms tot verassende wendingen; zo werd de aanvankelijke opdracht van een digitaal magazine voor een hogeschool gaandeweg een applicatie voor mobiele telefoon.’

Gevanceerd en gebruiksvriendelijk
Klanten kunnen er voor kiezen om het hele project uit te besteden aan FC Touch of een deel zelf uit te voeren. Dit kan via de door FC Touch ontwikkelde software voor e-magazines en news portals. CXP, kort voor Content eXperience Portal, is het systeem om digitale news portals te creëren inclusief video, tekst, slideshows en interactieve elementen. De weergave is aan te passen aan verschillende devices: lezers met een smartphone krijgen een andere viewer dan gebruikers van een laptop, tablet of desktop. Met FC Touch Designer, beschikbaar in een Basis- en een Proversie, bouw je dynamische interactieve magazines. Beeld, geluid, animaties en interactieve elementen zoals tests en formulieren kunnen eenvoudig worden geïntegreerd. Met NXT, dat FC Touch onlangs lanceerde, maak je snel een digitaal magazine op basis van templates. ‘Dit is geavanceerde software, maar toch heel gebruiksvriendelijk’, licht Noëlle van Eijk toe. ‘Veel bedrijven die de transitie maken van offline naar online gebruiken NXT als instapmodel. Dat is het mooie van al onze software: het zijn schaalbare oplossingen die naar wens al dan niet kunnen worden gecombineerd met inzet van onze mensen.’

tekst Marjolein Brokkelkamp, editors4brands | fotografie Zuiverbeeld
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FC Touch


FC Touch onthult ‘the holy grail’ van digitale communicatie…

Een ontelbare hoeveelheid aan informatie kun je overal en nergens terug vinden omtrent digitaal uitgeven. Zeker in dit tijdperk van ontbladering zijn merken en uitgevers op zoek naar the holy grail in digitaal publiceren. De 5 basis principes kunnen we je vast meegeven: any device, any time, make it personal, provide relevancy en make it entertaining. Open deuren? Juist, maar deze open deuren zijn nog knap lastig effectief in te zetten.  Om die deuren niet alleen open te zetten, maar ook daadwerkelijk je doelgroep binnen te laten, is naast een goed doordachte digitale strategie, ook techniek en interactive digital design van groot belang. Wil je weten hoe? Schrijf je in voor ‘the 5 secrets to effective digital publishing’, gehost door FC Touch. Deze workshop is gratis beschikbaar voor iedereen actief in communicatie en marketing.
Tijdens de workshops ‘the 5 secrets to effective digital publishing’  word je meegenomen in de wereld van het samenspel van strategie, techniek en design op het gebied van daadwerkelijke effectieve digitale communicatie.

De workshops vinden plaats op het kantoor van FC Touch in Den Haag van 14.30 -17.00 op:
- dinsdag 27 mei
- donderdag 5 juni


Tags

MARKETING TRIBUNE INTERVIEW WORKSHOP DIGITALE COMMUNICATIE STRATEGIE

Related

Deel met vrienden

X

Lees de voorwaarden

Bedankt.

Deze blogpost is gedeeld met jouw vrienden

ga terug en deel nog een keer

Het versturen van de e-mail gebeurt op eigen initiatief van de gebruiker / afzender en de website stelt hier geen beloning tegenover voor afzender of ontvanger.

MagStream zal de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doelen dan het eenmalig verzenden van het bericht namens de afzender.

ga terug en deel