Vorige

Terug naar boven

Main content

Digitale communicatie hoe werkt dat?

DESIGN

door Kai Brethouwer

Succesvolle digitale communicatie is net als print, het begint met een goede strategie: wat wil ik bereiken, hoe ga ik dat bereiken, en welke middelen ga ik daarvoor inzetten?

In een kick-off meeting moet eerst duidelijk worden wat de communicatiedoelstelling is. Vervolgens kun je brainstormen over hoe je het doel kunt bereiken. Wat voor verhalen moeten er verteld worden? Lossen we op dit met tekst, beeld, video of interactie? Wat voor oplossingen moeten we ontwikkelen om te zorgen dat de content aankomt?
Als dit eenmaal bepaald is, kun je gaan bepalen wat de beste middelen zijn om de content bij de eindgebruiker te krijgen. Wie is de doelgroep en via welke middelen bereiken we deze het beste? Welke andere middelen zetten we in om de content bij de doelgroep te krijgen?
Een goede strategie staat of valt bij goede content, maar als de content niet aankomt bij de eindgebruiker behaal je de communicatiedoelstelling niet.


Hoe bereik je de doelgroep?
Is de mailinglist up-to-date? Wat kunnen we doen om de mailinglist uit te breiden? Worden social media en Facebookpagina’s of -campagnes ingezet bij het generen van traffic naar de publicatie? Kan een printcampagne de digitale campagne aanjagen? Kan de campagne door middel van banner advertising of Google Adwords versterkt worden? Denk bij interne communicatie aan een e-mailcampagne met een follow-up in combinatie met banners en artikelen op het intranet die verwijzen naar de publicatie.


Welke vorm krijgt de publicatie?
Hoe belangrijk is de rol van mobiel in verhouding tot de desktop en tablet? Hoe vaak moet er gecommuniceerd worden: één keer per jaar of twee keer per maand? Dit zal bepalen of de publicatie de vorm van een interactief magazine als app op de iPad aan gaat nemen, of juist een digitaal magazine met templates die de klant door middel van een CMS zelf kan vullen.
Is mobiel belangrijk? Om content op mobiel goed te kunnen bekijken, heb je een alternatieve lay-out nodig. Digitale publicaties met een aantal vaste templates gekoppeld aan een goed CMS spelen een belangrijke rol bij communicatie voor mobiel.
Digitale communicatie kun je op vele manieren verspreiden: via een blogpost, een status update op een Facebookpagina, een website, een digitaal magazine dat je leest in de browser, een interactief digitaal magazine met gelaagde content, geoptimaliseerd voor de desktop, of juist een mobiele app voor iOS en Android. Al deze publicatievormen kunnen tekst en beeld, maar ook slideshows, video’s of interactieve content bevatten.

Het echte werk
Als je de juiste middelen hebt bepaald, kan het echte werk beginnen: het uitvoeren van de strategie. Zorg dat de planning duidelijk is en dat de klant weet wat van hem verwacht wordt.
Is er geen visuele stijl is om het ontwerp op te baseren, dan kun je moodboards maken. Dit doe je voordat er iets ontworpen wordt, zodat samen met de klant de juiste look en feel kunt bepalen.
De volgende stap is het maken van wireframes. Wireframes laten zien welke content waar komt, en wat voor functionaliteit er in het eindproduct komt. Dit is een goed moment om met het hele projectteam aan tafel te gaan zitten: de klant, de redacteur, de projectleider, de ontwerper en de ontwikkelaar. Zo’n overleg creëert de mogelijkheid om eventuele problemen in een vroeg stadium aan te pakken.

Content maken
Bespreek geregeld de voortgang rond het genereren van content en maak duidelijke afspraken over de hoeveelheid tekst.
Goed beeld speelt een cruciale rol, besteed ook hier in een vroeg stadium aandacht aan.  
Houdt ruimte in de planning voor feedback en correctierondes, en zorg dat deze vroeg genoeg in het proces gebeuren.
Hoe zorg je dat aan het eind van het ontwerp proces de klant tevreden is, en de publicatie met enthousiasme in gaat zetten en in blijft zetten? Wat zijn de mogelijke valkuilen in zo’n proces?

Dat is een mooi onderwerp voor een toekomstige blogpost: Hoe zorg je dat de klant tevreden is?

Tags

Related

Deel met vrienden

X

Lees de voorwaarden

Bedankt.

Deze blogpost is gedeeld met jouw vrienden

ga terug en deel nog een keer

Het versturen van de e-mail gebeurt op eigen initiatief van de gebruiker / afzender en de website stelt hier geen beloning tegenover voor afzender of ontvanger.

MagStream zal de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doelen dan het eenmalig verzenden van het bericht namens de afzender.

ga terug en deel