Vorige

Terug naar boven

Main content

Cross-platform publicaties en IE Mobile

TECH

FC Touch continues to take care of the small ones

Door Jan Heijmans

Ieder platform
Sinds december 2013 werken alle FC Touch-publicaties zonder problemen ook op Internet Explorer Mobile 10. Dit is de standaard webbrowser van Windows Phone (die vooral door Nokia worden gemaakt).

Zoals bekend wordt Nokia (grotendeels) overgenomen door Microsoft. Al in 2011 had Nokia besloten om alleen nog maar smartphones te maken voor Windows Phone (van Microsoft). Helaas heeft dat Nokia niet geholpen om de concurrentie met Apple en Android het hoofd te bieden: in 2012 was Nokia nog de grootste mobieltjesbouwer, nu staan ze op plaats 10.

Bij FC Touch willen we natuurlijk graag dat alles wat we bouwen op ieder platform werkt. En onze techniekafdeling verzamelt graag allerlei devices om te testen. Helaas moeten we ons beperken, omdat het aantal combinaties van device, besturingssysteem en browser haast oneindig is. We richten ons natuurlijk vooral op de meeste populaire devices, zoals iPhones en iPads met iOS 7 en Android 4.x telefoons en tablets.

IE Mobile
Internet Explorer Mobile (IE Mobile) komt in dit rijtje niet voor. Volgens StatCounter wordt IE Mobile gebruikt voor minder dan 2% van de alle mobiele websitebezoeken in Nederland. Wereldwijd komt het zelfs niet in de top 10 voor. Waarom hebben we er dan toch voor kozen om tijd te steken in de ondersteuning van IE Mobile?

Het antwoord is simpel: een grote klant van ons heeft recent aan al zijn medewerkers een Nokia Lumia verstrekt en de klant wil natuurlijk graag dat hun FC Touch-magazine op de mobiels van hun medewerkers goed te bekijken is. En dus ging onze techniekafdeling aan de gang om ervoor te zorgen dat de FC Touch-publicaties van deze klant en van al onze andere klanten prima werken op IE Mobile.

Prima browsers
Microsoft Internet Explorer (IE) heeft een hele slechte naam bij de meeste webdevelopers. Dat is niet altijd zo geweest: eind jaren negentig was Internet Explorer volgens velen de beste webbrowser, die ook nog eens de beste ondersteuning van bijvoorbeeld CSS had. Begin deze eeuw had Internet Explorer eigenlijk geen concurrentie. Dat was voor Microsoft een reden om IE te laten versloffen. Zo zat er 5 jaar tussen IE6 en IE7.

Microsoft maakte zich ook niet meer druk over webstandaarden die alle webdevelopers belangrijk vinden. Jarenlang hebben talloze websitebouwers gevloekt over de extra tijd die ging zitten in het oplossen van fouten in alleen Internet Explorer 6, 7 en/of 8.

Maar ondertussen is er weer allerlei concurrentie voor IE, met name Firefox en Chrome. Gelukkig heeft Microsoft ook laten zien dat ze weer goede webbrowsers kunnen maken. IE10 en IE11 zijn prima browsers die goed mee kunnen komen met de concurrentie. Aan de andere kant kan IE Mobile ook de strijd aan met de mobiele browsers van Apple (Mobile Safari) en Google (Android Stock Browser en Chrome for Android).

Omdat IE Mobile gewoon een prima, moderne browser is, kostte het niet veel tijd om FC Touch-publicaties hiervoor geschikt te maken. Tegenwoordig proberen alle browser zoveel mogelijk de standaarden te volgen die bepaald worden door de W3C en/of de WHATWG. Zolang een webdeveloper zich aan de standaarden houdt, zal zijn code zonder veel problemen in vele browsers werken.

Touch events
Toch was er een probleem met touch events op IE Mobile. Hoe kwam dit nu? Het leuke van standaarden is, dat je er zo veel hebt, om uit te kiezen. Dat geldt ook in dit geval. De grap is dat er twee verschillende standaarden zijn, allebei van de W3C, die je kunt gebruiken voor het afhandelen van touch events: touch events en pointer events. Pointer Events zijn bedacht door Microsoft en worden ondersteund door IE Mobile 10. Touch Events zijn bedacht door Apple en worden ondersteund door bijna alle andere mobiele browsers.

Gelukkig had ik al een kleine JavaScript-bibliotheek geschreven die voor de afhandeling van zowel touch als click events zorgde. Ik hoef alleen deze bibliotheek uit te breiden met de verwerking van pointer events en een en ander werkte net zo goed in IE Mobile als in Mobile Safari en de Android-browsers. Verder waren er nog wel een hoop kleine puntjes die weggewerkt moesten worden, maar daar zal ik hier niet verder op ingaan.

Support
Het belangrijkste voor u als klant, reseller of designer is dat u zich niet druk hoeft te maken over kleine verschillen tussen grote of kleine browsers, devices of besturingssystemen, maar dat u erop kunt vertrouwen dat wij dat voor u gladstrijken. Natuurlijk zijn we daarmee nooit klaar en natuurlijk zijn er nog talloze kleine of grotere beperkingen die naar voren komen in bepaalde browsers en apparaten. Mocht u daar tegenaan lopen, schroom dan niet om met ons contact op te nemen. Mail naar info@FC Touch.nl en uw probleem wordt opgepakt door mij of een van mijn enthousiaste collega's.

[1] http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-NL-monthly-201212-201312
[2] http://en.wikiquote.org/wiki/Andrew_S._Tanenbaum
[3] http://www.w3.org/TR/touch-events/
[4] http://www.w3.org/TR/pointerevents/

At MagStream we naturally want everything that we build to work on every platform.

Tags

WEB ANDROID IE MOBILE NOKIA LUMIA W3C WHATWG

Related

Deel met vrienden

X

Lees de voorwaarden

Bedankt.

Deze blogpost is gedeeld met jouw vrienden

ga terug en deel nog een keer

Het versturen van de e-mail gebeurt op eigen initiatief van de gebruiker / afzender en de website stelt hier geen beloning tegenover voor afzender of ontvanger.

MagStream zal de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doelen dan het eenmalig verzenden van het bericht namens de afzender.

ga terug en deel