Vorige

Terug naar boven

Main content

The first problem of communication

FC TOUCH

Door Alex Bos

Wekelijks krijg ik de vraag: hoe kan ik meer lezers krijgen en vasthouden? Dan breng ik het gesprek graag terug tot de oorsprong: The first problem of communication is getting peoples' attention.

De broers Chip en Dan Heath schreven een interessant boek daarover: Made to Stick. Daarin gaan zij op zoek naar de kenmerken van boodschappen die schijnbaar moeiteloos aankomen. What sticks? Ze komen op zes aspecten:

  • Simple
  • Unexpected
  • Concrete
  • Credible
  • Emotional
  • Stories

Hou het eenvoudig, wees verrassend, maak het concreet en hou het geloofwaardig, wees niet bang voor het tonen van emoties en vertel op een verhalende manier.

Simpel houden is nog niet zo eenvoudig.

Veel van deze punten zijn voor iedereen herkenbaar. Op een ding wil ik nog iets uitgebreider ingaan: hou het simpel. Vaak is de zender een expert op een of ander gebied. Dan bestaat het risico dat er een enorm verschil zit tussen de parate kennis van zender en de meeste ontvangers.

Als je niet 100% zeker weet dat je (potentiële) lezers bijna evenveel weten van het onderwerp als jijzelf, ga dan uit van extreem simpel. Juist bij digitale communicatie is het heel goed mogelijk om informatie gelaagd aan te bieden aan de lezers. Denk aan knopjes of tabblaadjes met ‘lees verder’, ‘uitleg’ of ‘meer informatie’.

Ik wil niet zeggen dat je om die redenen vaker zou moeten kiezen voor een digitaal magazine (wat wel zo is ). Nee, ik wil zeggen dat als je bij het maken van je digitale publicatie geregeld zou moeten controleren of je dit en de vijf andere aspecten wel genoeg hebt overdacht.

Tags

KISS WEKELIJKS ATTENTION WHAT STICKS

Related

Deel met vrienden

X

Lees de voorwaarden

Bedankt.

Deze blogpost is gedeeld met jouw vrienden

ga terug en deel nog een keer

Het versturen van de e-mail gebeurt op eigen initiatief van de gebruiker / afzender en de website stelt hier geen beloning tegenover voor afzender of ontvanger.

MagStream zal de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doelen dan het eenmalig verzenden van het bericht namens de afzender.

ga terug en deel